Miksi lopetin FM-radion kuuntelun Suomessa?


Yksi ja sama soittolista – ikuisesti

Aina kun avasin radion, tiesin tarkalleen, mitä kuulen: sama kappale, joka soi jo eilen, ja todennäköisesti viime viikollakin. Miten on mahdollista, että koko maailmassa on miljoonia biisejä, mutta radiokanavat löytävät vain ne viisi samaa?

Mainokset, mainokset, ja vielä kerran mainokset

Kuvitellaan, että radio on päällä 10 minuuttia. Mitä kuulen? Kolme minuuttia musiikkia, loput pelkkää mainostykitystä. Halvimmat autorahoitukset, uusimmat tarjoustalot ja tietenkin – juuri se täydellinen vakuutus, jota en koskaan pyytänyt.

Juontajat, jotka puhuvat tyhjästä

Joskus tuntuu, että radiokanavien juontajille on annettu ohjeeksi täyttää hiljaisuus millä tahansa, kunhan se ei ole liian järkevää. Pitkä keskustelu siitä, kuinka ”kahvi maistuu paremmalta maanantaisin” ei varsinaisesti avarra maailmankuvaani.

Internet-radiot ja suoratoisto veivät voiton

Miksi kuuntelisin jotain, mitä joku muu valitsee puolestani, kun voin itse rakentaa täydellisen soittolistan? Spotify, YouTube, podcastit… vaihtoehtoja riittää. Ja mikä parasta – ei mainoksia (tai ainakin vähemmän, jos maksaa vähän ekstraa).

Lopputulos?

FM-radio ei yksinkertaisesti enää tunnu relevantilta. Sama sisältö päivästä toiseen, mainosten loputon tulva ja juontajat, joiden keskustelut saavat jopa liikennevalon vaihtumisen tuntumaan jännittävältä.

Ehkä joskus nostalgian vuoksi avaan radion. Mutta vain ehkä. Ja vain, jos internet menee epämääräisesti rikki.